Vores opgave gik ud på at vi skulle lave en lampe. Her skulle man bruge følgende materialer: træ, papir tekstil eller plastic (hvid eller transparent), og metal. Jeg valgte at lave en hyggelampe, som skulle på et hjørne på mit værelse. Altså en bordlampe. Jeg havde på forhånd nogle ideer i hovedet, som f.eks. at jeg ville bruge krydsfiner og jeg ville bruge båndsav, fordi vi lige havde haft kursus i at bruge båndsav i Skovlunde. Jeg følte mig tryg ved maskinen og ville derfor gerne bruge den.
Ideudvikling:
Jeg søgte først på nettet for at se forskellige modeller. Jeg vidste at jeg skulle bruge til og at det skulle være krydsfiner, da det er nemt at arbejde med. Jeg overvejede forskellige ideer, men kom frem til denne model:
Dette er billedet jeg fandt fra nettet. På billedet ligger pladerne skævt fra hinanden, men dette ville jeg ikke have, så jeg tegnede en skitse over hvordan min bordlampe skulle se ud.
Visualisering:
Jeg vidste med det samme, at jeg ville lave noget lign. Jeg satte mig ned og lavede en skitse over min lampe:
Modellering:
I min modelleringsproces tog jeg først og fremmest til jem og fiks og besluttede mig hurtigt for at købe krydsfiner, da det var det jeg var på udkig efter. Derudover købte noget metal (aluminiumsplade), som skulle bruges som lampebund. Jeg valgte et metalstykke hvor der var ben på, sådan så ledningen ikke skulle genere selve lampefoden.
Jeg startede først med at måle min metalplade og besluttede mig for at min lampe godt måtte komme ud over metalbunden. Så jeg skar min først plade ud i 16*16, da metalpladen er på 14 cm. bred. I min skitse kan man se at jeg har tegnet 2 etager af samme størrelse, men i min modelleringsproces hvor jeg satte den sammen, fandt jeg ud af at den var for lav i højden, så derfor besluttede jeg mig for at lave 3 plader af samme størrelse. Jeg startede så med at lave 3 plader af 16*16, derefter 3 plader af 14*14, 3 plader af 12*12, 3 plader af 10*10, 3 plader af 8*8, 3 plader af 6*6 og til sidst 3 plader af 4*4.
Jeg skar pladerne ud og derefter finpudsede jeg dem.
Jeg satte pladerne sammen for at få overblik over hvordan den kommer til at se ud:
Jeg fandt en ledning som skulle igennem alle pladerne. Jeg brugte en boremaskine til at bore huller i pladerne, sådan så ledningen kunne komme igennem.
Efter jeg havde boret alle hullerne, testede jeg ved at sætte pladerne sammen igen, om ledningen kunne komme igennem.
Jeg skar min metalplade ud i den rigtige størrelse og lagde min nederste etage i midten af pladen. Jeg tegnede i midten af metalpladen for at lave hul til ledningen. Derefter sleb jeg metalpladen fordi der var spidse sider.
Jeg fandt en pære og en fatning som skulle sættes på mine 3 øverste plader. Derefter begyndte jeg at lime pladerne sammen en efter en ved at sætte ledningen i en for en. Dette gjorde jeg for at være sikker på at ledningen ville komme igennem alle pladerne uden noget problem.
Her ses, at alle pladerne er limet sammen. Jeg mangler her at lime metalpladen fast i bunden.
Efter jeg havde limet metalpladen på, fandt jeg et lampestel til at sætte på min lampe som lampeskærm. Jeg besluttede mig for at sy noget stof som skærm.
Før jeg gik i gang med at sy stof til min skærm, testede jeg om den var i stand til at lyse, ved at sætte en pære i.
Jeg fandt noget stof og målte på min skærm hvor meget jeg skulle bruge. Jeg klippede stoffet ud i 70*20 cm. Derefter bukkede jeg den 1 cm. i hver side for senere at kunne sætte en elastik i. Jeg syede den og satte min elastik i på begge sider og satte den på min lampeskærm.
Det færdige produkt:
Her er min hyggelampe (bordlampe) :)
Design to improve life
Da jeg har fremlagt i dette emne, følte jeg mig mest tryg ved at bruge denne teoretiske model.
Modellen er en hjælp for mig, til at holde fokus på mål, med udgangspunkt i undervisningsmaterialet. (træ, tekstil papir eller plastik og metal)
Ved at sætte disse rammer for dette studieprodukt, bliver det en struktureret proces for mig.
Modellen består af 4 primære nivauer.
I forberedelsesfasen af kompasset vælges en udfordring, som i dette tilfælde på forhånd er valgt for os, nemlig lampen. Men vi må her selv vælge hvilken type lampe vi vil lave.
I den forstående del af kompasset sætter jeg mig ind i udfordring og dens betydning for mig og hvad jeg gerne vil bruge den til, hvad mit formål er med den.
I formgive fasen visualiser man produktet. Her går jeg først på nettet og finder noget som jeg derefter selv skitserer en model ud fra.
Færdig-fasen er i dette tilfælde at udføre et produkt som er lampen, som skal være færdigmonteret og fuld funktionsdygtig til fremlæggelsen for resten af klassen.
Undervisningsplan
Design en lampeskærm ud af plastik
Klassetrin: 5. Klassetrin.
Processen: 7 lektioner af 45 minutter.
Materialer: Plastic, papir/pap, maling
Mit undervisningsforløb varer i 7 lektioner med en 5. klasse, hvor der både er drenge og piger, 10 elever i alt. Undervisningen går ud på at de selv skal designe en flot lampeskærm ud af de materialer der er nævnt. Til sidst i projektet på eleverne gerne male deres lampeskærm hvis det ønskes. De får lov til at søge på nettet for at ideudvikle og få en masse ting ned på brainstorm for senere at kunne gå i gang med at designe lampen. Dette skal ses som en hjælp til at gå i gang med at designe den.
Som introduktion fremlægger og viser jeg forskellige lampeskærme ud af de forskellige materialer eleverne skal bruge. Her viser jeg også hvad f.eks. plastic, papir/pap kan bruges til, og at det stadig kan se meget flot ud selv med disse materialer. Derefter får jeg eleverne til at kigge rundt på nettet og lave brainstorm over hvad de kunne tænke sig. Inden timen slutter, skal eleven have klart hvad de gerne vil lave og vise det til resten af klassen. Formålet med dette fælles oplæg er, at eleverne får inspireret hinanden til videre arbejde og at læreren får en ide om hvilken retning eleven tænker processen på.
Processen fortsætter med at eleverne går i gang med at forme deres lampeskærme ved hjælp af materialer.
Undervejs i projektet går læreren rundt og tager billeder af elevernes arbejde.
Læringsmål:
Design - produktrealisering - "Eleverne kan fremstille egne enkelte produkter efter oplæg", "Eleverne kan fremstille egne produkter efter egne ideer", "Eleverne har viden om arbejdstilrettelæggelse", "Eleverne har viden om funktion i relation til udførelsen af produktet".
Eleverne skal kunne se de forskellige materialer i andre sammenhænge end det det bliver brugt til, og dets brugbarhed.
Som evaluering skal eleverne præsentere deres eget produkt og egen designproces og hvad de har tænkt på under hele processen, herunder hvad de kunne gøre bedre.
De færdige lampeskærme bliver hængt op i klassen som udstilling.












Ingen kommentarer:
Send en kommentar